Vi kan se at du anvender AdBlock til at skjule reklamer på vores site. Vi håber at du vil overveje at tillade reklamer på vores site, så vi fortsat kan skabe masser indhold af høj kvalitet til dig.

Template for Oddset widget

BØJGAARDS KLUMME: Måske kommer der unlimited loyalitet mellem fans og klub

Foto af Hockeytinget

Dagens billetsatsning varsler nye tider for klubbernes kontrol over eget produkt, skriver Jimmy Bøjgaard i denne klumme.

Af

19 dage.

Så kort tid skulle Thomas Bjuring sidde i stolen som kommerciel ansvarlig for Metal Ligaen og DIU, før han udførte sit første store træk på posten.

Den tidligere Aalborg Pirates-direktør er manden bag dagens "Hockey Unlimited", hvor fans tilbydes sæsonkort på abonnement. Og ikke kun til egen klub, men til alle haller, og derfor altså også eget holds udekampe i grundspillet.

Inspireret af marketingmandens amerikanske sportsoplevelser, og det er med garanti ikke det sidste større træk, han foretager sig i de kommende måneder og år.

Der er flere vigtige ting i dagens nyhed. Og nogle vigtige signaler. 

Enigheden blandt klubberne, for det første. Otte klubber er med her og nu, og SønderjyskE med fire sportshold kommer også på til sæsonstart, når de har udredt koncernens eget billetsystem.

Det signalerer de nye tider i Ligaforeningen, som har taget form i de seneste år, hvor klubberne vil have større medindflydelse på eget produkt og sidde med ved bordet, hvor aftalerne laves.

Der er for tiden en god enighed ved det bord, og fælles forståelse for, at ishockey i Danmark aldrig bliver stort, hvis ikke man arbejder, handler og eksponerer fælles. 

På den front er noget af det, der er lanceret i dag, noget, man har snakket om i dansk ishockey i et par årtier. 

Noget andet er selve konceptet. Hvor mange sportsbrands kommer ud med en nedsat pris, og i hvert fald et bedre produkt? Ikke mange i en verden, hvor alt naturligt stiger.

Flere klubber er i dag ude at sælge produktet på, at en måneds abonnement koster hvad hver enkelt af 3-4 hjemmekampe på en måned gør.

Jo-jo, så skal man også betale om sommeren, hvor der ikke spilles, men loyaliteten i produktet kan ende med at være det helt store scoop.

Jeg kan godt lide aftalen mellem klub og fan, at man skal aktivere kortet til 80 pct. af hjemmekampene. Man må endda låne det ud.

Opfylder man de 80 pct. - eller 20 ud af 24 hjemmekampe i den forgangne sæsons grundspilsformat - så gælder kortet også i slutspillet, uden at man må slippe strafgebyret.

Pointen er selvfølgelig, at der dermed gerne skulle komme flere tilskuere, og hvis de ikke springer de knap så attraktive kampe over, så omsætter klubberne mere. I høj grad loyalitet mellem fan og klub. 

Man kommer formentlig oftere, for man vil jo gerne aktivere helt op til 12 hamrende attraktive slutspils-hjemmekampe, foruden gratis adgang til landskampe.

Dermed omplacerer man nok også lidt flere køb af mad og drikke fra caféen til hockeyhallen, og køber måske et stykke merchandise ekstra.

Nogle vil spørge, om det ikke er for billigt, og om klubberne ikke taber penge. Jeg er ret sikker på, at det er regnet igennem, og at man kender omsætningen per kunde.

Det hurtige regnestykke på 1000 sæson-abonnenter af 100 kroner, siger 100.000 kroner per måned, og 1,2 mill. kroner årligt. Tilmed i en for ishockey uhørt jævn pengestrøm, hvor de fire måneder maj-august uden indtægter i hallerne, altid har gjort ondt.

Køber hver gæst bare for en 50'er i fad og pølse per kamp, så krydser mange klubber 50.000 kroner per hjemmekamp og totaløkonomien gøres op i millioner.

Det er den meget simple version, og der er milevidt fra Herlev og Rungsted til publikumsmagneterne SønderjyskE og Aalborg, men tankerne er gode for alle ni klubber.

Og her kan loyaliteten give økonomi og et sikkerhedsnet, hvor mange bække små måske kan skabe helt nye indtægtsmuligheder. Gynger og karruseller. 

Og så er der selve signalet midt i en tid, hvor alt vendes på hovedet, og alle skal tænke nyt.

Her skaber det tro på fremtiden og en akut pengeindsprøjtning for de klubber, der står og skal sælge sæsonkort. Andre sportsklubber og -ligaer sidder med garanti og nærstuderer dette nøje. Også helt op på Superliga- og liganiveau i landets to store holdsportsgrene, fodbold og håndbold.

Nu skal det stå sin prøve, og jeg tror, at det bliver en bragende succes.

Først og fremmest ville det være fantastisk, hvis tilskuertallene i grundspillet endelig begyndte at stige fra års jævne niveau. Slutspilstallene gør med garanti, fordi sæson-abonnementerne virkelig gør billetterne billige i de klubber, der går længst og ofte også er dem med flest tilskuere.

Tillykke til dansk ligahockey og til de danske hockeyfans.